Wednesday, April 23, 2008

<:))< bERikU PeLUanG >((:>




"BERIKU PELUANG"

Inginku bercerita
Berkongsi bersama tentang hidupku
Kedukaan yang aku alami
Penderitaan yang aku tanggungi
Nanah yang ku hidapi
Sekian lama membeku di benak sanubariku

Kicauan burung merdu semesta
Kembangnya cempaka seirama usia mudaku
Berlari riang si anak kecil di halaman subur

Tapi sayangnya,
Belumpun puas ku merasai madunya dunia
Ku sangka panas ke senja
Rupanya gerimis di kala matahari tersenyum

Aku meniti lorong penuh kelabu
Ditemani awan yang pilu
Terlalu gidik,jijik lagi berliku
Hidupku punah segalanya kerna aku keliru
Antara cinta duniawi & cinta Illahi yang jitu

Kerana godaan syaitan
Aku terkandas aku gagal
Aku menjadi hilang pedoman diri
Aku tidak mengendahkan apa yang aku pelajari
Pesanan dari ibu bapaku dahulu

Aku tersasar pergi
Aku terjunam ke jurang yang penuh dalam
Mungkin tiada lagi cahaya untukku
Kembali semula

Dimanakah kau sahabat???
Kemana menghilangnya kau wahai teman???
Di manakah kata janji manismu dahulu???
Kejutkanlah wahai kawan dari gelap yang tidak berkesudahan ini

Bawalah aku ke dalam sinar
yang sememangnya aku rindui
Berilah aku peluang sekali lagi

Jika hari ini aku seorang pelajar
Aku akan belajar bersungguh-sungguh
Jika esok aku seorang belia
Aku akan berbakti pada masyarakat
Jika lusa pula seorang pemimpin
Aku akan memimpin ummah
Dengan adil berlandaskan nas

Ya Allah
Segala puji bagimu Ya Allah
Pencipta sekian alam,ampunilah diriku
Aku ingin tebus kesilapanku
Aku berjanji akan jadi yang terbaik
Maafkan aku,berilah aku peluang sekali lagi
Berilah aku peluang.....

JOHAN MENDEKLAMASI SAJAK
MMKT 2007
( PRIMASENI EFIZI )

No comments: